Nebudem zrejme medzi prvými, ktorí sa odhodlali vydať na bicyklovú výpravu okolo jazera Neusiedler See v rakúskom kraji Burgenland. O to viac prekvapený som však zostal, keď som túto oblasť navštívil v jeden príjemný jarný deň.

Po tomto výlete môžem potvrdiť, že Neusiedler See to sú predovšetkým vodné športy a prvotriedne bicyklovanie. Samotné jazero sa čo do rozlohy pýši titulom najväčšie stepné jazero strednej Euŕopy a cyklotrasa po jeho obvode meria 133 km. Z celkovej dĺžky sa 38 km nachádza na maďarskom území. Táto oblasť navyše patrí do svetového dedičstva UNESCO.

Naša expedícia v počte dve osoby sa rozhodla pre takýto okruh: Neusiedl am See-Illmitz-Mörbisch-Rust-Purbach-Winden-Neusiedl am See.

Z Bratislavy vyrážame o siedmej hodine ráno autom a keďže Neusiedl je pomerne rýchlo dostupný o pol deviatej už nastupujeme z parkoviska na konci ulice Seestrasse na okružnú cyklotrasu s označením B10.

Ihneď od prvého kilometra sa potvrdzuje pravdivosť informácie, že trasa je perfektne značená a vhodná aj pre rodiny s deťmi – terén je poväčšine rovinatý s asfaltovým povrchom, miestami prerušovaný úsekmi s poľnou štrkovou cestou veľmi slušnej kvality.

Vieme, že oblasť by mala byť bohatá na špecifickú faunu a flóru, čo od prvej chvíle dokumentuje kŕkanie žiab a had, ktorý nám skríži cestu.

My sa však tešíme najmä na výhľady na jazero. Prvé kilometre vidno len široký porast vodnej trstiny, ktorá obkolesuje celé jazero.  Onedlho sa situácia zmení a vodnú plochu môžeme obdivovať z prvej z množstva vyhliadkových plošín. Okrem nich sa popri trase nachádza pomerne veľké množstvo oddychových stanovíšť. To využívame kúsok za dedinkou Weiden na prvú kratšiu pauzu. Na horizonte sa črtá vodná hladina a v pozadí kopce pohoria Leitha Gebirge.

Ďalej nasleduje naozaj rekreačná jazda cez polia v okolí Podersdorfu, dedinky obkolesenej širokou rozlohou viníc. Celá oblasť žije vinárstvom, a tak vzniklo veľa možností zapadnúť do typických ,,Heuriger lokálov“. Špeciálne sympatické sú miestne vínne pivnice, z polovice skryté pod vrstvou zeme. Dedinská architektúra v okolí je zladená s prírodou a zachováva si svoj tradičný ráz.

Slnečný a bezveterný deň nám praje a tak napriek nákladu na bicykloch napredujeme svižne a na obed stíhame kompu v miniprístave za mestečkom Illmitz. Na ceste do prístavu možno doporučiť malú zachádzku – cyklotrasu B20. Cesta je štrková, miestami piesočná (časť Sandeck), kde musíme zosadnúť a ťažko naložené bicykle tlačiť. Je to však len krátky úsek.

Na Sandecku sa nachádza rozhladňa s kruhovým výhľadom na široký kraj. Pohľad z nej stojí za spomínanú odbočku na ceste do prístavu. Všade sa to hemží živými tvormi, najmä vodnými vtákmi. Husi v túto dobu vodia svoje potomstvo. Máme šťastie aj na stretnutie so  špeciálne šľachtenými barokovými oslami s charakteristicky bielou srsťou. V období jari je to naozaj pekný kraj, vládne pokojná atmosféra. Hlavná turistická sezóna ešte nezačala.

Kompa premáva v apríli v dvojhodinových intervaloch do štvrtej hodiny poobede. Za šesť eur na osobu vrátane bicykla sa už čoskoro plavíme na druhý breh. Chvíľami sa cítime ako na ozajstnom mori, keď pozorujeme obrovskú rozlohu jazera naživo, plachetnice a čajky.

Prevoz do mestečka Mörbisch trvá cca. dvadsať minút.  Tam sa vylodíme a pokračujeme ďalej v smere Neusiedl am See. Trasa B10 prebieha opätovne cez vinohrady, dedinky a polia pomedzi pohorie Leitha po ľavej strane a jazero Neusiedl napravo. Značenie je výborné, nedá sa zablúdiť, cesta asfaltová, a tak sa rýchlo pohybujeme v smere nášho okruhu. Príjemné je, že počas celej túry sa necítime byť ohrozovaný autami. Táto cyklocesta je naozaj bezpečná, čo dokazuje aj hojný počet rodín s deťmi na bicykloch.

V dedinke Rust míňame kemp. Je nám jasné, že jeho služby nevyužijeme, pretože cesta nám dobre ubieha a je isté, že aj príjemným tempom dorazíme k autu ešte dnes. Doprajeme si preto dlhú prestávku na odpočívadle pri Donnerskirchene, kde zbadáme prvý vodovodný kohútik s pitnou vodou. Je to zaujímavá skutočnosť, ale pitný režim sa v tejto oblasti rieši najmä v príjemných podnikoch, ktorých je popri trase pomerne dosť. V ponuke je radler, víno a podobne. Určite sa tu dá aj dobre najesť. My ale zásoby ťaháme so sebou, ako sa na pravú expedíciu patrí.

Cesta v tejto časti je veľmi pekná, užívame si to. Čistá pohoda. Úsek za Donnerskirchenom sa mi zdá obzvlášť fotogenický. Ani presne nevieme ako a 17:30 spokojní prichádzame opäť do Neusiedlu.

Nakoniec možno uzavrieť, že cyklotrasa okolo Neusiedler See je príjemná túra aj pre rekreačných bajkerov s dobrým značením a množstvom odpočívadiel. Okolie je pútavé, takže cyklista podlieha dojmu, že šliape do pedálov takmer bez námahy. Trasa je vhodná aj ako prípadný rozjazd do novej cyklosezóny. Pri dobrom tempe sa dá zvládnuť behom dňa kompletný okruh aj s tridsaťosem kilometrovou maďarskou časťou, prípadne túru realizovať s jedným nocľahom.